groetjes de zorgbureaucratie

“Goedemorgen, nee helaas! We hebben de zorgovereenkomsten niet ontvangen. Het zorgkantoor beweerd van wel? U kunt het beste weer even contact opnemen met het zorgkantoor.” Groetjes de SVB 

Het zwaarste van het hebben van een kind met een langdurig intensieve zorgvraag zijn de grote aanpassingen van ons eigen leven als naaste, de mantelzorger. Een zorguitbouw, zorghulpmiddelen, pgb-ers in je huis. Leuk is anders, maar het went. En het verdriet om een verloren verwachting? Dat komt eenvoudig gezegd af en toe -in alle hevigheid- om de hoek kijken, maar geeft ook interessante inzichten over de betekenis van ons leven.

Maar waar ik écht niet aan kan wennen, is mijn nieuwe baan. Ik werk namelijk voor Anna Sophie B.V. Ik regel. Ik faciliteer. Ik manage. Ik coördineer. Alles om de zorg voor en rondom mijn zeer ernstig meervoudig beperkte dochter mogelijk te maken.

“ Zorgkantoor goedemorgen, de SVB geeft aan dat wij een verwerkingsprobleem hebben, maar eigenlijk hebben zij dat. Uw aanvraag is weken geleden door ons toegekend, gelabeld, gekoppeld, geaccordeerd en doorgestuurd naar de SVB” Groetjes van het zorgkantoor

Ik had me vooraf ingelezen in deze functie, waar ik overigens nooit voor heb gesolliciteerd. Ik had hele andere carrière dromen tijdens mijn studie. Door de talloze columns en nieuwsitems van collega ouders, wist ik enigszins wat me te wachten stond.

“Goedemorgen, volgens het zorgkantoor hebben jullie -de SVB- de documenten wel ontvangen. [..] Toch niet? Kan ik ze dan zelf uploaden om het proces te versnellen?” Groetjes de moeder van Anna. 

Gelukkig is er veel mogelijk. Echt, zonder sarcasme: we hebben het best goed in Nederland. En degene met de langste adem wint, maar verliest hoe dan ook zichzelf ergens onderweg tussen de stapels aanvragen, overeenkomsten, beschrijvingen, afwijzingen en bezwaren.

En dat maakt het dubbel: enerzijds ben je dankbaar voor de zorg, anderzijds is het proces vaak slopend.
“We hebben de stukken toch niet toegekend, gekoppeld, gecodeerd en doorgestuurd. Excuus dat het enkele weken geleden wel mondeling aan u is toegekend. Het zal nog zeker enkele maanden duren voordat de PGB-ers uitbetaalt worden. ”Groetjes het zorgkantoor. 

Anna Sophie B.V. zit sinds oktober 2019 in een transitie van de Jeugdwet (gemeente) naar de Wet langdurige zorg. Eenvoudig gezegd: het geld komt eerst uit ’t potje van de gemeente en moet nu uit ’t potje Wet langdurige zorg komen.
Onverwachts snel kwamen we met een boekwerk vol bewijsstukken door de poortwachters van het CIZ: de zorg werd toegekend. Maar nu staan we in de file. Muurvast. Ergens tussen knooppunt zorgkantoor en SVB op de zorgbureaucratie weg. De zorg betalingen vanuit de gemeente (jeugdwet) zijn al stopgezet.

“ [..] Dat u deze pgb-er al inzet voordat alles is toegekend is écht op eigen risico hoor. Dat had u beter niet kunnen doen” Groetjes de SVB
“Pardon?  De pgb-er werkt hier al 5 jaar. Oja, vanuit de Jeugdwet. Ander potje. En dat is stopgezet omdat de transitie enkele weken zou duren. geen máánden [..] U moet wat? Labelen?” Groetjes Stephanie 

Ik zou natuurlijk een onafhankelijke cliëntondersteuner kunnen aanschieten. Een zorgcoach. Mantelzorgmakelaar. Pgb advieskantoor. MEE consulent. Zorgservice agent. Of een co-piloot of bondgenoot*
Ik ben ervan overtuigd dat je als ouder en naaste af en toe ondersteuning nodig hebt. Iemand die je overstijgend wegwijs maakt tijdens bepaalde fases in het leven van degene met een intensieve zorgvraag. Maar als blijkt dat er bij iedere aanvraag of overeenkomst professionele ondersteuning nodig is wat gaat er dan mis? We hebben het over het invullen van formulieren met hokjes en naw gegevens. (m.u.v. mulitprobleemgezinnen of volledig overbelaste naasten)

“Nee sorry, wij zijn nu met de verloning bezig en hebben geen tijd om uw overeenkomst te controleren. Mijn collega zit bij de fysio en is het gisteren vergeten. [..] nee geen grap hoor. Is echt waar” Groetjes de SVB 

Inmiddels is het juni 2020, we zijn erdoorheen! Desalniettemin, zit ik alweer 3 maanden hartstikke vast. Dit keer met de aanvraag van een nieuwe zorgverlener. Ik heb zes keer hetzelfde formulier ingevuld en zes keer te horen gekregen dat er íets niet juist is. Dat zijn inclusief de toelichtingsformulieren 166 vellen papier.

“Ja sorry, het hangt er heel erg vanaf wie uw aanvraag beoordeeld mevrouw. Wij vinden het ook vervelend, want bij ons wordt de voorraad dossiers maar niet minder op deze manier” Groetjes het zorgkantoor. 

Een oplossing? Investeer eens in het schrappen van procedures en processen. Vereenvoudig de informatie en optimaliseer de informatietechnologie. Maar het begint allemaal met een beetje meer vertrouwen in ouders, mantelzorgers en de betrokken zorgprofessionals.

“Helaas kunnen we dit proces niet versnellen. Het moet eerst nog worden gecontroleerd, toegekend, verwerkt, doorgestuurd, gekoppeld, gecodeerd, teruggestuurd, opnieuw beoordeeld, doorgestuurd, gelabeld en weer teruggestuurd en dan ontvangt u post van ons…..is het maar te hopen dat u geen lettertje verkeerd getypt heeft. Anders mag u terug naar start en ontvangt u geen PGB ” Groetjes van de zorgbureaucratie
 
*Bondgenoten en copiloten zijn pilots uit het programma volwaardig leven van het ministerie van Volksgezondheid.
zie ook Actielijn 3: naasten ontzorgen. 

2 gedachten over “groetjes de zorgbureaucratie”

  1. Michèle van Vuuren

    Jee Stephanie,

    Wat een drama maar helaas ook veel herkenning in je verhaal. Belachelijk.
    Ik stuur het hier intern ook door. Deel je deze ook via Mirjam of heb je een andere (ook zo sterke☺ ) blog voor ons?

    Met vriendelijke groet,

    Michèle van Vuuren | Coördinator vrijwillige inzet

    [cid:image006.jpg@01D64301.85DB5320]
    T
    030-6592222
    M
    +31615375247
    W
    http://www.mantelzorg.nl

    [cid:image007.jpg@01D64301.85DB5320] [cid:image008.jpg@01D64301.85DB5320] [cid:image009.jpg@01D64301.85DB5320] [cid:image010.jpg@01D64301.85DB5320]
    Nu en straks; wandel er eens over! Bestel de Praatposter met vragen over het leven en zorgen voor elkaar.
    Hoewel bovenstaande informatie/bovenstaand advies tot stand gekomen is met de grootst mogelijke zorgvuldigheid, kunnen hieraan geen rechten ontleend worden.
    Wij gaan zorgvuldig om met persoonsgegevens conform de huidige privacy wetgeving, lees hiervoor ons privacy statement.

  2. Het is heel dubbel. Enerzijds ben je heel dankbaar voor alles wat mogelijk is in Nederland. Anderzijds is het proces te ingewikkeld geworden.
    Vandaag hierover een mooie bijeenkomst met de klankbordgroep van het VWS over het ontzorgen van naasten en het inzetten van cliëntondersteuners.
    Ik zal de blog ook met Mirjam (MantelzorgNL) delen. Kracht van het delen!

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Scroll naar boven